Inspirerend leiderschap in het onderwijs

Inspirerend Leiderschap in het Onderwijs

Inclusief online leerprogramma - hoe krijg ik ze zover? (glashelder leiderschap)
Inspirerend Leiderschap in het Onderwijs

Topsprekers

uit de wetenschap, het bedrijfsleven, het onderwijs en de sportwereld

Gemiddelde klantwaardering

9,2

Thema accreditatie

‘Persoonlijk leiderschap’

Logica brengt u van A naar B.

Verbeelding brengt u werkelijk overal' en 'Het onderscheid tussen een leider en een volger is innovatie'; twee quotes die tot de verbeelding spreken. Maar wat betekent inspirerend leiderschap voor het onderwijs? Wat is het verschil tussen een leider en een inspirerend leider? Wat zijn de verschillen in resultaat? Leidinggevenden beschikken vaak over visie, passie en energie om vorm te geven aan veranderingen in het onderwijs. Maar hoe krijgt u het team, de docenten, de leerlingen, de (G)MR, de ouders en stakeholders mee?

De leergang Inspirerend Leiderschap in het Onderwijs brengt drie dimensies samen; ervaring uit het bedrijfsleven, de wetenschap en onderwijspraktijk. U leert welke leiderschapstechnieken bruikbaar zijn voor onderwijsorganisaties en u kunt kennisnemen van aansprekende praktijkvoorbeelden uit het onderwijs.

Data

19 januari 2021
26 januari 2021
2 februari 2021

Tijd

9.30 uur - 16.30 uur

Doelgroep

Bestuurders
Bovenschoolse directeuren
Directeuren/Schoolleiders
Stafmedewerkers van onderwijsorganisaties

Prijs

De kosten van deelname zijn € 2.950,- per persoon (vrijgesteld van BTW)

Locatie: Erasmus Universiteit Rotterdam

Dag

1

dinsdag 19 januari 2021
Leidinggeven aan jezelf
Module 1 - ochtend

Jessica van Wingerden

De aftrap

  • Inspirerend leiderschap
  • Van theorie naar praktijk
  • De rode draad

Twan Paes

Waardegedreven leidinggeven aan jezelf

  • Visie op authentiek leiderschap en
    het ontdekken van eigen authentiek
    leiderschap
  • Moreel handelen als leider en mens
  • Wat zijn mijn gedrags- en communicatie voorkeuren?
Module 2 - Middag

Twan Paes

Leidinggeven aan jezelf

  • Persoonlijke balans in leiderschap in mijn rollen als leider, manager en coach
  • Energiegevers en energieverslinders
  • Welke rollen vervul ik nog meer in mijn leven en hoe zorg ik voor balans daarin?

Dag

2

dinsdag 26 januari 2021
Leidinggeven aan de ander
Module 3 - ochtend

Arnold B. Bakker

De invloed van de (school)leider op motivatie en vitaliteit van teamleden

  • Leiderschap en het vervullen van psychologische behoeften
  • Energiebronnen versterken
  • Duurzame inzetbaarheid stimuleren
Module 4 - Middag

Arnold B. Bakker

Veranderen en inspireren

  • Veranderprocessen in gang zetten en begeleiden
  • Inspireren vanuit de ‘waartoe-vraag’
  • Diversiteit en kwaliteiten in het team benutten

Jan van Setten

Glashelder leiderschap

  • Van inspiratie naar activatie
  • Hoe krijg ik ze zover?
  • Eigenaarschap:
    meedenken is meedoen
  • Eigen regie van de onderwijsprofessional faciliteren

Dag

3

dinsdag 2 februari 2021
Leidinggeven aan ontwikkeling
Module 5 - ochtend

Jos van Kessel

Leidinggeven aan ontwikkeling

  • Van individuele ontwikkeling via teamontwikkeling naar organisatieontwikkeling
  • Authentiek leiderschap, jouw voorbeeldrol als leider vanuit persoonlijke kracht
  • Gericht aan de slag met de ontwikkeling van het onderwijsteam
Module 6 - Middag

Jos van Kessel

Inspirerend leiderschap in de onderwijspraktijk

  • De vertaling naar uw schoolorganisatie
  • Het vergroten van de opbrengsten
  • Faciliteren voor optimale ontwikkeling
  • Inspirerend leidinggeven aan uw docententeam

Robin van Galen

Leiderschap binnen uw team

  • Komen tot een topprestatie
  • De teamdynamiek
  • Samen voor goud gaan!

Wat levert het u op?

Leert u begrijpen welke rationele en emotionele aspecten een rol spelen bij leiderschap
Vergaart u kennis en inzicht in de werking van verschillende veranderstrategieën
Ontdekt u hoe u, vanuit een bij de school passende veranderstroming, succesvol een veranderstrategie kunt vormgeven en realiseren

Certificaat

Na afloop ontvangt u een certificaat van deelname. Dit certifcaat dient als bewijsstuk voor het schoolleidersregister

Accreditatie

Deze leergang is door het Schoolleidersregister PO geaccrediteerd op het thema ‘Persoonlijk leiderschap’

Tijdsbesteding leergang

(Schoolleidersregister PO)
Contacturen: circa 24 contacturen

3 lesdagen x 8 uur

Theorie uren: circa 3 uur literatuur

Boek(en) en/of wetenschappelijk(e) artikel(en)

Praktijkuren: circa 32 uur

Circa 29 uur online leermodule Elephant Road
Circa 3 uur opdrachten verwant aan leergang

Sprekers

Arnold B. Bakker
Prof. dr. Arnold B. Bakker is hoogleraar Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de Erasmus …
Prof. dr. Arnold B. Bakker is hoogleraar Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en voormalig president van de European Association of Work and Organizational Psychology. Zijn onderzoeksinteresse gaat uit naar positief organisatiegedrag (bijv. bevlogenheid, werkgeluk, prestaties), work-life balance, crossover van emoties en internetapplicaties van organisatiepsychologische onderwerpen. Zijn artikelen worden gepubliceerd in internationaal erkende wetenschappelijke tijdschriften, zoals het Journal of Applied Psychology, Journal of Occupational Health Psychology en het Journal of Organizational Behavior.
Jan van Setten
Jan van Setten is een veelgevraagd spreker, (management)coach en entertainer op …
Jan van Setten is een veelgevraagd spreker, (management)coach en entertainer op de terreinen klantgerichtheid, (persoonlijk) leiderschap en organisatieverandering. Jan kan op ‘verwarrend eenvoudige wijze’ laten zien hoe u uw team stap-voor-stap kunt meenemen naar een hoger niveau van betrokkenheid. Jan heeft een grote impact als docent door zijn ‘aangenaam confronterende’ stijl, humor en energie. Tijdens een presentatie van Jan zit u op het puntje van uw stoel en na afloop bruist u van de energie.
Jessica van Wingerden
Prof. dr. Jessica van Wingerden MBA MCC is course director van de Leergang Inspirerend …
Prof. dr. Jessica van Wingerden MBA MCC is course director van de Leergang Inspirerend Leiderschap in het Onderwijs en werkzaam als Directeur Research bij Schouten & Nelissen. Daarnaast is zij gast hoogleraar aan de KU Leuven en als onderzoeker verbonden aan de vakgroep Arbeids- en Organisatie Psychologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Jos van Kessel
Mr. drs. Jos van Kessel heeft een ruime ervaring in de opleidingswereld. Eerst als leidinggevende …
Mr. drs. Jos van Kessel heeft een ruime ervaring in de opleidingswereld. Eerst als leidinggevende van de Financiële Academie en gedurende 12 jaar als directeur/eigenaar van IPV Opleiding & Training, evenals voormalig CEO van Schouten Global. Jos van Kessel heeft zitting in de Raad van Advies van Fontys Hogeschool HRM en Psychologie en is tevens lid van de Raad van Toezicht van het Koning Willem I College te ‘s-Hertogenbosch. Jos van Kessel heeft veel organisaties geadviseerd en getraind in het effectief en succesvol omgaan met veranderingen. Daarnaast heeft Jos van Kessel diverse publicaties op zijn naam staan.
Robin van Galen
Robin van Galen is ex-docent economie en succesvol waterpolocoach. Hij trainde drie …
Robin van Galen is ex-docent economie en succesvol waterpolocoach. Hij trainde drie jaar intensief met de Nederlandse waterpolodames. Het maken van keuzes, omgaan met tegenslagen, doorzettingsvermogen en ambitie zetten het proces in gang dat leidde naar Olympisch Goud! Met name zijn toegepaste theorie over MBTI, over de verschillen in karakters en type mensen, heeft duidelijke raakvlakken met de differentiatie binnen het onderwijs. Robin, die zich na het bondscoachschap bezighoudt met inspirerende presentaties en clinics, heeft een unieke visie op presteren en motiveren die zeer goed toepasbaar is binnen het onderwijs.
Twan Paes
Twan Paes MBA is per 1 december 2015 benoemd in de board of Directors van het World Institute …
Twan Paes MBA is per 1 december 2015 benoemd in de board of Directors van het World Institute for Action Learning (WIAL) en is o.a. verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Action Learning Coaches wereldwijd. Het WIAL is gelieerd aan Harvard University UK. Twan is via zijn rol als handbaltrainer in het bedrijfsleven terechtgekomen. Door inzichten uit de sport toe te passen en vergelijkingen te maken tussen sport en business, heeft hij jaren gewerkt als manager in verschillende organisaties. Sinds 2004 begeleidt hij organisaties bij het realiseren van hun strategie, doorgaans met een coachende basisattitude. Hij is medeoprichter van EMORA BV. Daarnaast is hij docent en Action Learning coach bij verschillende Business Schools.

Ervaringen

"We werden uitgedaagd. De energie, bevlogenheid en het onderzoekende thema waren erg waardevol."
Bestuurder over de leergang
"Heel inspirerend en toepasbaar in mijn werk."
Schoolleider over de leergang
"De leergang biedt goede handvatten om mijn team mee te krijgen in veranderingen."
Schoolleider over de leergang
"De leergang voorzag uitstekend in mijn specifieke behoefte."
Bestuurder over de leergang