ondernemen-in-het-onderwijs

Ondernemen in het onderwijs

Succesvol ondernemen in de onderwijspraktijk
Inclusief Online leerprogramma - Hoe creëer ik beweging in mijn organisatie? (veranderen en vernieuwen)
Ondernemen in het onderwijs

Topsprekers

uit de wetenschap, het bedrijfsleven, het onderwijs en de sportwereld

Gemiddelde klantwaardering

9,2

Toekomstgericht onderwijs

Leidinggeven aan verandering

Ondernemen in het onderwijs

Als onderwijsleider heeft u samen met uw team eigenlijk uw ‘eigen bedrijf’. U bepaalt de missie en visie en neemt (verregaande) beslissingen om de schoolorganisatie naar een hoger niveau te brengen. In tegenstelling tot het bedrijfsleven dient u echter binnen de onderwijskaders te blijven en heeft u niet alle vrijheden om naar hartenlust te ondernemen. Of tóch wel?

Naar hartenlust ondernemen met uw school

Ondernemen betekent risico nemen. Daarvoor heeft u als onderwijsondernemer kennis maar ook lef nodig. Toezichthouders, die over de schouder meekijken naar de risico’s, maken het er niet simpeler op. Maar ondernemen biedt ook vele kansen om de organisatiedoelstellingen te overtreffen. Door te denken binnen én buiten de huidige onderwijskaders blijkt dat er veel meer kan dan u wellicht voor mogelijk hebt gehouden.

Tijdens de leergang ‘Ondernemen in het onder- wijs’ leert u welke ruimte u heeft om te onder- nemen binnen het onderwijs, hoe u leiding geeft aan een ondernemende organisatie en leert u denken en uitvoeren als een ondernemer. U krijgt inzicht in de vaardigheden die gevraagd worden van een onderwijsondernemer en krijgt voorbeelden aangereikt van succesvolle ondernemende schoolorganisaties. De praktische handvatten zorgen ervoor dat u direct aan de slag kunt binnen uw eigen school(organisatie).

Data

21 januari 2021
28 januari 2021
4 februari 2021

Tijd

9.30 uur - 16.30 uur

Doelgroep

Bestuurders
Bovenschoolse directeuren
Directeuren/Schoolleiders
Stafmedewerkers van onderwijsorganisaties
Stafmedewerkers van onderwijsorganisaties

Prijs

De kosten van deelname zijn € 3.195,- per persoon (vrijgesteld van BTW en incl. Gepersonaliseerd ondernemersprofiel t.w.v. €200,- & online leerprogramma Elephant Road t.w.v. €199,-).

Locatie: Nyenrode Business Universiteit te Breukelen

Dag

1

donderdag 21 januari 2021
De stip op de horizon
Module 1 - ochtend

Monica Scholtes

De aftrap

  • Ondernemen in het onderwijs
  • Van theorie naar praktijk
  • De rode draad

Henk Volberda

Ondernemend het verschil maken

  • Ondernemen is organiseren
  • De omgeving bepaalt de organisatievorm
  • Einde van ‘one-size-fits-all’
Module 2 - middag

Monica Scholtes

Ondernemen en reflecteren

  • Ken jezelf en de ander
  • Vertrouwen versus wantrouwen?
  • Ondernemende scholen zijn beter in staat te reageren op veranderingen

Jim Stolze

Onderwijstrends en ­ontwikkelingen

  • De kennisexplosie
  • De glazen onderwijsbol
  • Inspelen op de toekomst
  • Digitaal tijdperk in relatie tot het onderwijs

Dag

2

donderdag 28 januari 2021
De ‘onderwijs-ondernemer’
Module 3 - ochtend

Arend Ardon

Ondernemen is veranderen en vernieuwen

  • Ondernemen in het onderwijs vraagt om verandermanagement
  • Doorbreek de cirkel: het blootleggen en doorbreken van ingesleten patronen
  • Ontketen vernieuwing

Monica Scholtes

Ondernemen in het onderwijs

  • DOEN
  • Voorwaarden om te ondernemen in het onderwijs
  • Anticiperen op de (veranderende) omgeving
Module 4 - middag

Dave Markus

Waarderend ondernemen

  • Van functioneringsgesprek naar
waarderend gesprek
  • Optimalisering van aanwezig talent
  • Waarderend onderzoek als basis
van de ondernemende organisatie
  • Positief kijken naar wat werkt

Dave Markus

Samen onderwijs maken

  • Samen ondernemen in het onderwijs
  • Kansen zien en benutten
  • Buiten de kaders denken en handelen
  • Haal de buitenwereld binnen

Dag

3

donderdag 4 februari 2021
Teamcultuur in uw onderwijsonderneming
Module 5 - ochtend

Karin van Zutphen

Toekomstbestendig & waardengestuurd onderwijs

  • Motivatie en zelfstandigheid van leerlingen en team
  • Ingrediënten voor het ondernemerschap: kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes
  • Leiderschap en lef
  • De structuur: organisch en holistisch

Monica Scholtes

Ondernemend denken = mee doen!

  • Het anders doen
  • Omdenken
  • De meerwaarde van ondernemen voor het onderwijs
  • Succes ligt op ongebaande paden
  • De teamcultuur
Module 6 - middag

Jan Fasen

Ondernemen in de onderwijspraktijk

  • Personaliseren van het onderwijs
  • Ondernemende scholen om van te leren
  • Schoolontwikkeling & ondernemend organiseren
  • Good Practice

Toon Gerbrands

Onderwijsondernemen = topsport

  • Ondernemen doe je samen
  • Maakbaarheid van succes
  • Beheersbare en onbeheersbare zaken

Wat levert het u op?

Inzichten om een echte onderwijsondernemer te worden
Uw eigen ondernemingsplan
U leert een ondernemend team te bouwen
U krijgt kennis van theoretische modellen en concrete handvatten om deze te vertalen naar uw onderwijsorganisatie
Best practices

Certificaat

Na afloop ontvangt u een certificaat van deelname. Dit certificaat dient als bewijsstuk voor het schoolleidersregister.

Accreditatie

Deze leergang is door het Schoolleidersregister PO officieel geaccrediteerd voor de professionaliseringsthema’s ‘Toekomst- gericht Onderwijs’ en ‘Leidinggeven aan Verandering’ en door het Schoolleidersregister VO ‘officieel geaccrediteerd’.

Tijdsbesteding leergang

(Schoolleidersregister PO)
Contacturen: circa 26 contacturen

3 lesdagen x 8 uur

Theorie uren: circa 14 uur literatuur

Boek(en) en/of wetenschappelijk(e) artikel(en)

Praktijkuren: circa 46 uur

Circa 23 uur online leermodule Elephant Road
Circa 23 uur opdrachten verwant aan leergang

Sprekers

Arend Ardon
Dr. Arend J. Ardon is sociaal psycholoog en bedrijfs- kundige. Hij is vennoot bij de Holland Consulting …
Dr. Arend J. Ardon is sociaal psycholoog en bedrijfs- kundige. Hij is vennoot bij de Holland Consulting Group en docent aan diverse business schools, zoals die van Maastricht University. Volgens kenners is hij één van de meest frisse en vernieuwende denkers in Nederland over verander- management. Zijn passie is om samen met opdrachtgevers inspirerend te veranderen, beweging te creëren en nieuwe wegen te ontdekken. Dit vraagt soms om het blootleggen en doorbreken van ingesleten patronen, om vervolgens meer snelheid te kunnen maken. Arend schreef twee bestsellers: Doorbreek de cirkel en Ontketen vernieuwing.
Dave Markus
Dave Markus is directeur van de Jan Hekmanschool in Ouderkerk aan de …
Dave Markus is directeur van de Jan Hekmanschool in Ouderkerk aan de Amstel en geeft talentgericht leiding. Op de Jan Hekmanschool wordt door Dave vanuit positieve principes (wat gaat er goed) waarderend leidinggegeven aan een continue verandering. Door continu te vertrekken vanuit aanwezige kennis en kwaliteiten creëert hij een werkomgeving waar de gemeenschappelijke ambitie en trots leidend zijn. Hij bouwt op aanwezige successen en zoekt samen met het team naar mogelijkheden om te ondernemen. Dave zijn waarderende stijl is geen complimentenmodel, maar wordt door Dave gezien als een krachtige leer- en veranderinterventie. Door te praten over kwaliteiten, hoogtepunten en ambities komen er nieuwe ideeën en ontstaat er energie om te veranderen en ruimte om te ondernemen.
Henk Volberda
Prof. Dr. Henk Volberda is Professor Strategisch Manage- ment en Business Beleid én directeur …
Prof. Dr. Henk Volberda is Professor Strategisch Manage- ment en Business Beleid én directeur Knowledge Transfer aan de Erasmus Universiteit. Bovendien is hij directeur van institute INSCOPE: onderzoek voor innovatie, alsmede het Erasmus Centrum voor strategische vernieuwing. Daarnaast is hij vice-president van de European Academy of Management. Professor Volberda promoveerde cum laude in Business Administration aan de Universiteit van Groningen. Voor zijn werk op de Bondgenootschappelijke vermogens kreeg hij de Nederlandse ROA Award 1999.
Jan Fasen
Jan Fasen is directievoorzitter van het Mundium College, vier scholen voor voortgezet onderwijs …
Jan Fasen is directievoorzitter van het Mundium College, vier scholen voor voortgezet onderwijs in Roermond. Jan is medebedenker van Agora Roermond, een totaal nieuw volledig gepersonaliseerd onderwijsconcept voor het VO. Hij is actief in het realiseren van Agora’s op andere plekken in Nederland. Jan heeft ervaring in het neerzetten van nieuwe onderwijsconcepten en in het leiding geven aan innovatie in bestaande organisaties. Zijn passie is het ontwikkelen van nieuwe kennis over leerprocessen, organisatie en kwaliteit(szorg) samen met partners. Onderwijs innoveren of vernieuwen is het gewoon DOEN.
Jim Stolze
Jim Stolze is de drijvende kracht achter de TEDx-conferenties in Europa en het Midden Oosten …
Jim Stolze is de drijvende kracht achter de TEDx-conferenties in Europa en het Midden Oosten. Jim is door TED.com aangewezen als een van de twaalf ‘TEDx Ambassadors’ wereldwijd. Het ‘TED-congres’ is de jaarlijkse bijeenkomst in Californië waar de groten der aarde de kans krijgen hun ideeën in maximaal 18 minuten met de wereld te delen. In 2009 lukte het Jim Stolze om TED naar Nederland te halen en organiseerde hij met zijn team viermaal TEDx Amsterdam. Het event viel op door de overweldigende media-aandacht, het winnen van een European Design Award en een nominatie door vakblad High Profile als ‘event van het jaar’. Ondernemen zit Jim in het bloed. Hij draagt zijn kennis graag over aan het onderwijs.
Karin van Zutphen
Karin van Zutphen is directeur van Wittering.nl (onderdeel van Signum Onderwijs) in Rosmalen …
Karin van Zutphen is directeur van Wittering.nl (onderdeel van Signum Onderwijs) in Rosmalen. In deze school werkt Karin vanuit een nieuwe visie op leren: de school biedt veel verschillende leerbronnen en vraagt een actieve opstelling van de kinderen (en ouders). De kinderen kunnen vaak zelf kiezen wat ze doen om hun doel te bereiken, hoe ze het doen, met wie ze willen leren en hoelang ze erover doen. In Wittering.nl gaan de kinderen zelf op zoek naar antwoorden op vragen die zij belangrijk vinden. Daardoor ontwikkelen zij zich via een ander pad, in eigen tempo en ‘leren zij het leven’!
Monica Scholtes
Monica Scholtes heeft met behulp van haar ondernemers achtergrond binnen no-time een …
Monica Scholtes heeft met behulp van haar ondernemers achtergrond binnen no-time een ‘ouder- magneet’ van haar school gemaakt. Als dochter van ondernemende ouders startte Monica op 26 jarige leeftijd haar eigen onderneming en opende twee bloemenateliers. Hier ontwikkelde Monica zich tot een ras-ondernemer. Uit idealisme besloot zij in 2007 aan de slag te gaan in het onderwijs. Monica is constant op zoek naar mogelijkheden om de school verder te brengen en past hiervoor haar ondernemerschapskennis succesvol toe op de onderwijspraktijk.
Toon Gerbrands
Toon Gerbrands is algemeen directeur van voetbalclub PSV en is in het verleden een zeer …
Toon Gerbrands is algemeen directeur van voetbalclub PSV en is in het verleden een zeer succesvol Nederlands topcoach geweest. Door zijn ondernemende manier van leidinggeven heeft Gerbrands diverse sportorganisaties voorzien van een ‘topsportcultuur’, waarmee veel successen zijn bereikt. Toon, die vaak met zijn dochter (lerares basisonderwijs) spart over het onderwijs, deelt zijn successen en ervaringen graag om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

Ervaringen

"Na het volgen van de leergang een compleet andere kijk op hoe je succesvol kunt ‘ondernemen’ met onze school."
Schoolleider over de leergang
"Ik heb veel ideeën opgedaan om mee verder te gaan in de praktijk."
Bestuurder over de leergang
"Enorm veel inspiratie en energie opgedaan."
Bestuurder over de leergang
"Het is lang geleden dat ik zo enthousiast en geïnspireerd naar huis ging. Kon de dag erna meteen inzichten toepassen."
Schoolleider over de leergang