klas

Schoolpositionering en Onderwijsmarketing

Maak van uw school een A-merk
Inclusief drie adviesuren op maat op locatie op het gebied van schoolpositionering. (t.W.V. € 375,-)
Schoolpositionering en Onderwijsmarketing

Topsprekers

uit de wetenschap, het bedrijfsleven, het onderwijs en de sportwereld

Gemiddelde klantwaardering

9,1

Thema accreditatie

Deelthema’s ‘Omgaan met ouders’ en ‘Omgaan met (demografische) ontwikkelingen’

Ouders (en leerlingen) stellen steeds hogere eisen bij het maken van een schoolkeuze.

Het komt nog maar zeer beperkt voor dat alleen nabijheid doorslaggevend is bij de school keuze. Een goed en helder imago van de school is daarom gewenst. Daarnaast vechten veel scholen in Nederland tegen de landelijke trend van het dalend aantal leerlingen. Daarbij is het belangrijk om als school onderscheidend te zijn. Een heldere en krachtige positionering draagt tevens bij aan het aantrekken van goede leraren in tijden van lerarentekorten.

Dyade Academy heeft een leergang ontwikkeld waarbij het bepalen van de juiste strategie centraal staat. Deelnemers krijgen inzicht in het ‘koopgedrag’ van ouders en leren van hun schoolorganisatie een A-merk te maken. Door het inzetten van de modernste onderwijsgerelateerde marketingtechnieken kan een school met zeer beperkte (budgettaire) middelen aantoonbaar resultaat bereiken.

Data

19 november 2020
26 november 2020
3 december 2020
18 maart 2021
25 maart 2021
1 april 2021

Tijd

9.30 uur - 16.30 uur

Doelgroep

Bestuurders
Bovenschoolse directeuren
Directeuren/Schoolleiders
Stafmedewerkers van onderwijsorganisaties

Prijs

De kosten van deelname zijn € 2.950,- per persoon

Locatie: Carlton President Hotel Utrecht

Dag

1

donderdag 18 maart 2021
Interne en externe analyse, omgang met media & aantrekkingskracht
Module 1 - ochtend

Guus Pastijn

De aftrap

  • Schoolpositionering en Onderwijsmarketing
  • De rode draad
  • Uw doelstelling: hoe kunnen marketingdoelstellingen uw onderwijsdoelstellingen versterken?

Guus Pastijn

Profilering & positionering

  • S.W.O.T. Wat doen we er mee?
  • Het effect van een duidelijk profiel
  • Wat voor een school willen we zijn?
  • De school als merk
  • Wat is onze belofte en hoe kunnen we die waarmaken?
  • Wie is onze doelgroep eigenlijk en wat verwachten ze van ons?
Module 2 - middag

Marcel Hoes

Het waarom van uw school

  • De nieuwste wetenschappelijke inzichten op het gebied van koopgedrag van ouders/leerlingen
  • Naamsbekendheid vergroten
  • Merkgevoel vergroten
  • Van commodity (de school lekker dichtbij) naar belevenis (daar wil ik bij horen)

Dag

2

donderdag 25 maart 2021
Terug naar de ‘why’ van uw school
Module 3 - ochtend

Guus Pastijn

De keuzes die u maakt voor uw school

  • Welke positionering kiest u en waarom?
  • De belangrijkste (merk)waarden van uw schoolorganisatie
  • De functionele en emotionele beloften van uw schoolorganisatie
  • De voordelen die we leerlingen en ouders bieden
  • Ladder van toegevoegde waarde van de school in de omgeving
  • Borging in schoolplan/bestuursplan
Module 4 - middag

Jos Burgers

Eén fan per dag

  • Too small to fail
  • Gedragsverandering (66 dagen)
  • Verwachtingen overtreffen
  • Waarom fans?
  • Aandacht, aandacht, aandacht

Dag

3

donderdag 1 april 2021
Strategie en implementatie
Module 5 - ochtend

Jasper van Zanten

Wat je altijd al had willen weten over online en social media, maar niet durfde te vragen

  • De mondige consument
  • Sociale beïnvloeding en collectieve intelligentie
  • Omgaan met steeds meer informatiebronnen geeft keuzestress
  • Wat zijn hiervan de gevolgen voor leren en ontwikkelen?
  • Meer informatie en minder tijd
Module 6 - middag

Dolf Weverink

De kracht van storytelling & contentmarketing

  • De kracht van een verhaal, intern en extern
  • Hoe kun je als school(bestuur) storytelling inzetten?
  • Van merk tot format

Wat levert het u op?

Interactieve werkcolleges
Contact met professionals uit het onderwijsen marketingwerkveld
Aan de slag met de positionering van uw eigen school
Online leerprogramma
In 6 dagdelen leert u onderwijsmarketing te vertalen naar uw eigen onderwijsorganisatie

Certificaat

Na afloop ontvangt u een certificaat van deelname. Dit certifcaat dient als bewijsstuk voor het schoolleidersregister

Accreditatie

Deze leergang is door het Schoolleidersregister PO geaccrediteerd op de deelthema’s ‘Omgaan met ouders’ en ‘Omgaan met (demografische) ontwikkelingen)

Tijdsbesteding leergang

(Schoolleidersregister PO)
Contacturen: circa 24 contacturen

3 lesdagen x 8 uur

Theorie uren: circa 10 uur literatuur

Boek(en) en/of wetenschappelijk(e) artikel(en)

Praktijkuren: circa 40 uur

Circa 24 uur online leermodule Elephant Road
Circa 16 uur opdrachten verwant aan leergang

Sprekers

Dolf Weverink
Dolf Weverink is copycoach, tekstschrijver en uitgever. Hij is auteur van het boek ‘Het Nieuwe …
Dolf Weverink is copycoach, tekstschrijver en uitgever. Hij is auteur van het boek ‘Het Nieuwe Schrijven’. Dolf neemt ons mee in de wereld van storytelling en laat ons oefenen met het verhaal van onze school. Storytelling is een ideale manier om contact te maken, mensen te raken, zingeving of helderheid te bieden, fans te krijgen of de saamhorigheid te vergroten.
Guus Pastijn
Guus Pastijn (‘Gouden Loeki’ winnaar) werkte als mediastrateeg en managing director bij …
Guus Pastijn (‘Gouden Loeki’ winnaar) werkte als mediastrateeg en managing director bij reclame- en mediabureaus. In 2002 startte hij zijn onafhankelijke bureau voor media, marketing en management; M-fuel. Guus verzorgt inspirerende bijeenkomsten voor schooldirecteuren op het gebied van schoolpositionering. Daarnaast verzorgt hij lezingen en presentaties voor bestuurders in het onderwijs. Guus is een zeer ervaren media– en marketingstrateeg die de vertaalslag weet te maken naar de dagelijkse onderwijspraktijk in Nederland.
Jasper van Zanten
Jasper van Zanten is onderwijsmarketeer en helpt vanuit zijn bureau Zaga Online Marketing …
Jasper van Zanten is onderwijsmarketeer en helpt vanuit zijn bureau Zaga Online Marketing onderwijs-instellingen met het inrichten van de leerlingenwerving en de communicatie naar leerlingen en ouders. Daarbij spelen de website, e-mail en social media altijd een belangrijke rol. Hij is in staat om de drijfveren van de doelgroepen boven water te halen en daarmee scholen grip op hun imago te geven.
Jos Burgers
Jos Burgers RM is marketingman in hart en nieren. Hij startte zijn carrière in verkoop- en …
Jos Burgers RM is marketingman in hart en nieren. Hij startte zijn carrière in verkoop- en marketingfuncties bij een technische groothandel. Na een studie Bedrijfseconomie aan de Universiteit van Tilburg was hij ruim tien jaar als docent Marketing verbonden aan Fontys Hogescholen te Eindhoven. Daarna adviseerde hij gedurende een tiental jaren organisaties van uiteenlopende aard en omvang op het terrein van strategie, marketing en klantgerichtheid. Tegenwoordig richt hij zich volledig op het schrijven van boeken en is hij een veelgevraagd spreker voor marketingworkshops en seminars.
Marcel Hoes
Marcel Hoes heeft ruim 30 jaar ervaring in het marketing vak bij zowel nationale …
Marcel Hoes heeft ruim 30 jaar ervaring in het marketing vak bij zowel nationale als internationale organisaties, waaronder Nyenrode Business Universiteit, de Nederlandse Publieke Omroep en The World Association of Newspapers and News Publishers. Zijn specialiteit is marketing en innovatie strategie. Marcel weet als geen ander wat het betekent om in complexe omgevingen te werken met veel verschillende stakeholders (ouders, lokale overheden, ministeries, bedrijven, etc.). Hij gebruikt wetenschappelijke inzichten over consumenten gedrag en weet de parallel te leggen met de schoolkeuze. Ook gaat Marcel in op de Why, How en What theorie van Simon Sinek. Waarom is onze school ooit opgericht? Wat waren de drijfveren en motivaties? Marcel gelooft dat een goede schoolpositionering en onderwijsmarketing leidt tot betere schoolkeuzes!

Ervaringen

"De leergang is een eye-opener op het gebied van schoolpositionering."
Schoolleider over de leergang
"Het besef dat er een wereld te winnen is op het gebied van schoolprofilering."
Bestuurder over de leergang
"De theorie en tips zijn praktisch toepasbaar en gericht op schoolorganisaties."
Schoolleider over de leergang
"Topsprekers met kennis over hoe het er in het onderwijs aan toe gaat. Zeer bruikbaar!"
Bestuurder over de leergang