Uit de wetenschap, het bedrijfsleven, het onderwijs en de sportwereld
9,1
Regie en strategie
Aan schoolorganisaties worden steeds hogere eisen gesteld en de vraag rijst steeds meer of het onderwijssysteem nog wel van deze tijd is. Waaraan hebben kinderen en jongvolwassenen nou echt behoefte? Zijn scholen daar echt op ingericht? En wat is er op lange termijn nodig, zodat de slagingskans van leerlingen in de maatschappij optimaal is?
Om tijdig en gepast in te spelen op ‘markt’-ontwikkelingen is een stip op de horizon én een doordacht strategieplan nodig. Dit lange termijn plan is de basis voor het bepalen van de juiste richting, om als uitgangspunt te nemen bij strategische (korte termijn) beslissingen en helpt bij het toewijzen van middelen. Maar bij welke ontwikkelingen moet u stil staan bij het bepalen van de juiste strategie? Welke facetten zijn belangrijk om mee te nemen in het strategieplan? En hoe zorgt u ervoor dat het plan geen ‘papieren tijger’ wordt, maar juist een levendig document ter bevordering van de kwaliteit van het onderwijs?
Tijdens de leergang leert u in te spelen op de onderwijsvraag van morgen en zorgt u ervoor dat uw schoolorganisatie blijvend onderscheidend is ten opzichte van andere schoolorganisaties. U leert welke dimensies binnen uw schoolorganisatie een rol spelen bij het bepalen van de richting, leert uw team optimaal voor te bereiden op het onderwijs van morgen en weet een juiste balans te vinden tussen het primaire proces (leidinggeven aan excellent onderwijs) en de bedrijfsvoering.
3 lesdagen x 8 uur
Boek(en) en/of wetenschappelijk(e) artikel(en)
Circa 17 uur online leermodule Elephant Road
Circa 15 uur opdrachten verwant aan leergang