Tweedaagse studiereis (Parijs) - 4-5 november 2021

De kunst van sterk leiderschap in het onderwijs

De kunst van sterk leiderschap wordt vaak onderschat. Net als bij het schilderen van een schilderij streeft u met de juiste voorbereiding, aandacht en gevoel naar perfectie. Wanneer goed uitgevoerd, genieten mensen net zo van uw leiderschapskunst en zorgt het voor verbinding bij uw ‘publiek’.

Sterk leiderschap in het onderwijs betekent dat uw toekomstvisie op het onderwijs helder is, dat u in staat bent hiervoor draagvlak te creëren, hierover goed te communiceren met uw team en stakeholders en u uzelf en uw team blijft uitdagen om steeds weer te adapteren aan wat leerlingen nodig hebben. Wilt u deze aspecten verbeteren en leren hoe u dit blijvend kunt doen?

Meer informatie?

Kom dan uit uw comfortzone en ga mee op studiereis!

De tweedaagse studiereis ‘De kunst van sterk leiderschap in het onderwijs’ neemt u mee naar kunststad Parijs. Door het nemen van afstand van uw  schoolorganisatie heeft u alle focus op uw eigen ontwikkeling. Laat u inspireren op het gebied van sterk leiderschap, bezoek samen met uw reisgenoten het Louvre Museum en is er alle gelegenheid om met de andere onderwijsleiders te netwerken in deze prachtige stad. Deze reis bruist van de inspiratie, beleving en kennis. Dat maakt deze studiereis tot een reis die u nooit van uw leven meer vergeet.

“Leren zoals u het nog nooit heeft gedaan”

Wat levert de reis u op?

Wat kunt u verwachten?

Programma

Doel: Netwerken / opstarten en landen in de groep / delen en horen / zelfreflectie / activeren leervraag

LOCATIE: THALYS

A:

  • wat is je persoonlijke kracht als het gaat om een nieuwe visie implementeren?
  • wat is je persoonlijke uitdaging als het gaat om een nieuwe visie implementeren?
  • wat hoop je in deze reis te ontdekken om je leiderschap te versterken?

B:

  • welk veranderproces heb jij (ooit) als heel prettig ervaren en hoe komt dat?
  • welk veranderproces heb jij (ooit) als heel vervelend ervaren en hoe komt dat?
  • welke invloed heeft dit op jouw huidige leiderschap?

C:

  • hoe zie je jouw taak/rol bij het sturen op de toekomstvisie?
  • hoe zie je de rol/taak van je team als het gaat om aansturen van veranderprocessen?
  • naar welke verbetering ben je op zoek en wanneer reis je morgen tevreden terug?

Doel: Bovenstroom / visie / verbeelding

LOCATIE: PROVINCES OPERA

  • Taal van de kunst (inspireren, creativiteit, uniciteit, eigenheid, publiek raken) taal van de machine (input, throughput, output, standaardisatie, procesoptimalisering, efficiëntie, foutenreductie)
  • Teamcontact in samenwerking
  • Hoe helder is mijn visie voor mijzelf: beeldend doel/why/doelgericht/focus: heb ik een helder plaatje, wat is mijn metafoor/kunstwerk waarmee ik laat zien wat ik bedoel?
  • Anderzijds: Het dikwijls ontbreken van een scherp doel bij het maken van nieuw werk, de houding ten aanzien van materiaal en technieken, de interactie tussen kunstenaar en het werk-in- wording, de soms niet afdwingbare rijpings- tijd van werk – de kunstpraktijk contrasteert, zo wordt door de leidinggevenden opgemerkt, op vele fronten met de eigen praktijk die juist is opgetrokken uit een streven naar doelgerichtheid, voorspelbaarheid, foutenvermijding, consistentie en congruentie.
  • Hoe helder is dit kunstwerk voor mijn team: zelfde beeld, motiveren, meedenken, afstemmen
  • Perceptie, hebben de mensen die het moeten doen, die ermee moeten werken hetzelfde beeld als ik? Probeer te genieten van het verschil in waarnemingen.
  • Kunst = kwetsbaarheid bij het naar buiten treden + kwetsbaarheid bij de uitvoerders: stel je een eerlijke vraag aan je team
  • Waarden, rituelen, voorbeeldgedrag, informele communicatie
  • Persoonlijke fascinatie en kritische reflectie op beoordelingskaders
  • Heb ik de materialen en de middelen? Of doe ik het met de middelen die ik heb en realiseer ik me dan ook wat voor invloed dit kan hebben op mijn beeld in mijn hoofd
  • Beleid en visie schrijven vs verbeeldingskracht noodzakelijk om baanbrekende dingen te durven doen. ‘
  • Zijn taken en rollen helder en kloppen die, bij wat er al is, wat er gevraagd wordt

 

Doel: Onderstroom / weerstand / verbinden

 

LOCATIE: PROVINCES OPERA

  • Systeem: alles beweegt als ik kunst wil maken
  • Hoe valt deze verandering binnen onze cultuur en structuur/huidige tijdsgeest?
  • In hoeverre verstoort deze verandering de orde; zo doen wij het hier, brein: natuur doet niet aan energieverspilling, dus kiest voor vaste routines, vertrouwde, gemakkelijkste weg
  • Medewerkers gaan pas veranderen als de pijn of het belang groot genoeg is, wat is hun Why?
  • Heb je een atelier waarin geknoeid mag worden, fouten maken, inspirerende/nieuwe omgeving?
  • Past gemeenschappelijk doel en persoonlijke doelen bij elkaar?
  • Past het bij de cultuur, de organisatie en de situatie waarin we NU zitten?
  • Waardoor ontstaat weerstand: ben je de koning(in) of de kunstenaar?
  • Sabotagegedrag
  • Waterlijn laten zakken en Harry benutten
  • Festival der verongelijkten, behoefte aan geroddel en hoe kader je dat?
  • Hoe zorg je dat je de doelen behaalt én dat je mensen gelukkig zijn?

 

Doel: Inspireren / out of the box denken / metaforen benutten

 

LOCATIE: LIDO DE PARIS (Dinnershow)

 

  • Hoe nemen de performances je mee in hun reis? Worden hun doelen helder en welke technieken gebruiken zij om je daarin te inspireren?
  • Wat is jouw perspectief, merkte je ergens weerstand bij jezelf, welke gewoontes moest je loslaten?
  • Wat was hun strategie: improviseren of strakke sturing, publiek betrokken, talenten benut?
  • Welke metafoor kun je benutten voor jouw ontwikkelvraagstuk?

Doel: Sturing / transformatie

 

LOCATIE: PROVINCES OPERA

 

  • Hoe breng ik ze van A naar B?
  • Plan: pad A-C: zaaien/bemesten/boot draait langzaam
  • Hoe stuur ik: UAA
  • Hoe schaaf ik bij/feedback/wijsheid onder de sabotagelijn, teamgif en verwarrende communicatie?
  • Wat gebeurt er als een ander in jouw werk treedt, het overneemt en het naar zijn of haar hand zet, rolduidelijkheid en loslaten?
  • Benutten van teamsysteem: informele leiders, early adapters, Harry’s, welke kunstenaars nodig
  • Mentale constructen die anderen/jou tegen houden
  • Situationeel leidinggeven: instructie, begeleiding, coachen, delegeren
  • Hoe is je schoolvisie op leren van kinderen en is dat synchroon met je teamontwikkeling?
  • Reageren op weerstand
  • Waar kun jij beginnen met de verbinding te maken en transparante communicatie?
  • Voor kunst is lanterfanten of rotzooi nodig, niet weten, toeval, onzekerheid, tasten, klooien en prutsen essentieel
  • Weerstand niet te managen maar juist als werkzame bestanddelen worden aangemerkt, als aanjagers van een creatief proces, als bronnen waaruit geput kan worden of als tegengif voor voorspelbaar, oninteressant werk.

 

Doel: Verwonderen

 

LOCATIE: PROVINCES OPERA

 

  • Welke kunstenaar ben ik en welke kunst spreekt me aan?
  • Welke ambachten heb ik te ontwikkelen om deze kunst vorm te geven?
  • Waar ben ik de zonderling/de Harry/wat heb ik te doen?
  • Wat is mijn achilleshiel als schoolleider en welke drama-rol pak ik dan?
  • Wat is mijn secret-rol die ik speel en welke secret-rol versterkt mijn leiderschap?
  • Ken je thematieken, wat drijft mij als kunstenaar? Hoe leef ik het voor? Durf ik rommel te accepteren en uit mijn comfortzone te stappen? Welke gekte heb ik als kunstenaar?
  • Loopt schoolvisie t.a.v. leren/ontwikkelen synchroon met leiderschapsvisie en teamontwikkeling?
  • Wat is mijn kunstwerk dat gezien wordt?
  • welke kunstenaarsrol pak ik?

 

Doel: Inspireren / motiveren / metaforen benutten

 

LOCATIE: LOUVRE (Museum)

 

  • Wat spreekt mij aan, waarom én waarom zouden anderen dit helemaal niets vinden?
  • Wat spreek mij niet aan, waarom niet én waarom zouden anderen dit prachtig kunnen vinden?
  • Opdracht en vrijheid: schoolleiders ervaren vaak spanning tussen taakstellingen enerzijds en professionele ruimte en vrijheid anderzijds. Zie je dat in de kunst terug?
  • Welk kunstwerk wordt jouw metafoor om je team te motiveren, inspireren en duiden van wat je wil?

 

Doel: Reflectie

LOCATIE: THALYS

 

  • Wat heb ik opgehaald, welke souvenirs en kunstschatten neem ik mee?
  • Welk kunstwerk ga ik creëren en hoe kan ik de opgedane kunst gebruiken als metafoor?
  • Wat is mijn dilemma?
  • Collegiaal advies van meesters in de kunst
  • Actieplan

 

Dag 1 - 4 november*
Tijd
Onderwerp
Locatie
08.00 uur
Vertrek Thalys
Amsterdam Centraal
11.30 uur
Aankomst Thalys
Parijs Nord
12.30 uur
Lunch
Provinces Opera
13.30 uur
Deel 1: De kunst van sterk leiderschap (Heleen Siebert)
Provinces Opera
15.00 uur
Pauze
Provinces Opera
15.30 uur
Deel 2: De kunst van sterk leiderschap (Heleen Siebert)
Provinces Opera
17.00 uur
Vertrek
Provinces Opera
17.30 uur
Aankomst Hotel (check in)
Provinces Opera
18.30 uur
Vertrek Hotel
Provinces Opera
19.00 uur
Aankomst Dinercruise
Seine
20.00 uur
Dinercruise
Seine
23.00 uur
Aankomst Hotel
Provinces Opera

*Definitieve tijden en locaties worden later bekend gemaakt.

Dag 2 - 5 november*
Tijd
Onderwerp
Locatie
08.00 uur
Ontbijt
Provinces Opera
09.00 uur
Vertrek (check out)
Provinces Opera
10.00 uur
Deel 3: De kunst van sterk leiderschap (Heleen Siebert)
Provinces Opera
11.30 uur
Pauze
Provinces Opera
12.00 uur
Deel 4: De kunst van sterk leiderschap (Heleen Siebert)
Provinces Opera
13.00 uur
Lunch
Provinces Opera
14.00 uur
Vertrek
Provinces Opera
14.30 uur
Bezoek aan museum Louvre (met gids)
Louvre
16.30 uur
Vertrek Louvre + snack
Louvre
17.30 uur
Vertrek Thalys
Parijs Nord
21.00 uur
Aankomst Thalys
Amsterdam Centraal

*Definitieve tijden en locaties worden later bekend gemaakt.

Uw investering

€ 2.895,- (vrijgesteld van btw). Dit bedrag is inclusief:

Aanmelden voor de studiereis

Heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact op!