Positief leiderschap

Positief leiderschap in het onderwijs

Positief blijven in lastige situaties... Dat is niet naïef, dat is goed leiderschap
Inclusief toolkit positief leiderschap (Glashelder Leiderschap)
Positief leiderschap in het onderwijs

Topsprekers

uit de wetenschap, het bedrijfsleven, het onderwijs en de sportwereld

Gemiddelde klantwaardering

9,0

Thema accreditatie

‘Persoonlijk leiderschap’

Ziet u het voor u?

Een school waar iedereen tot bloei komt... waar alle collega’s het maximale uit zichzelf en de leerlingen halen... waar leerkrachten vrolijk en vol passie voor de klas staan... waar iedereen zich gewaardeerd voelt door u als leidinggevende.

Een prachtig plaatje natuurlijk. Maar hoe bereikt u dit?

Het creëren van een motiverend en positief klimaat op school is niet makkelijk. Te vaak gaat het over wat er allemaal ‘niet goed’ gaat. Veel leerkrachten voelen zich ondergewaardeerd. En ook al doet u uw best als leidinggevende, de negatieve dingen worden nu eenmaal beter onthouden dan de positieve. Zo werkt het menselijk brein.

Positief leiderschap helpt...

Positief leiderschap gaat over stelselmatig werken aan de betrokkenheid en bevlogenheid van medewerkers. Onder meer door de spotlights te richten op wat goed gaat, op wat bijzonder en inspirerend is. Door elkaars sterke punten te ontdekken en doelgericht in te zetten. Door effectief gedrag te herkennen en te versterken.

Een duurzaam positief klimaat ontwikkelen

Tijdens de leergang ‘Positief leiderschap in het onderwijs’ leert u wat nodig is om een blijvend positief klimaat op uw school te creëren. Zoals: effectief feedback geven; bouwen aan goede relaties; zorgen voor psychologische veiligheid. Onze topdocenten reiken u de praktische inzichten en concrete technieken aan die daarvoor nodig zijn.

Data

3 november 2020
10 november 2020
17 november 2020
8 april 2021
15 april 2021
22 april 2021

Tijd

9.30 uur - 16.30 uur

Doelgroep

Bestuurders
Bovenschoolse directeuren
Directeuren/Schoolleiders
Stafmedewerkers van onderwijsorganisaties

Prijs

De kosten van deelname zijn € 2.950,- per persoon

Locatie: Carlton President Hotel Utrecht

Dag

1

donderdag 8 april 2021
Positief leiderschap in het onderwijs
Module 1 - ochtend

Ingrid Tiggelaar

De aftrap

  • Positief leiderschap in het onderwijs
  • De rode draad: hoe kan positief leiderschap uw onderwijsdoelstellingen versterken?

Ingrid Tiggelaar

Het fundament van positief leiderschap

  • Actuele problemen: burn-out, uitval, lage betrokkenheid
  • Kerninzichten vanuit de positieve psychologie
  • Een positieve werkomgeving bouwen binnen uw schoolorganisatie
  • Drie niveaus van welbevinden: plezierig, goed en zinvol werken en leven

Ria van Dinteren

Positief breinleiderschap

  • De neurowetenschap achter positief leiderschap
  • Het belang van neurowetenschap in de onderwijspraktijk
  • Vijf lessen over het brein
  • Alle kinderen met plezier naar school
Module 2 - middag

Luk Dewulf

Talent en positief leiderschap

  • Kiezen voor talent
  • Bij jezelf, bij leraren én bij leerlingen
  • In gesprek vanuit talent
  • Talent in de klas

Dag

2

donderdag 15 april 2021
Positief leiderschap in het onderwijs
Module 3 - ochtend

Jessica van Wingerden

Bevlogenheid en werkplezier in leiderschap

  • Duurzame inzetbaarheid en werkplezier
  • Bevlogenheid als randvoorwaarde voor het succes van uw schoolorganisatie
  • Van passie en energie naar prestatie

Jessica van Wingerden

Het belang van werkgeluk voor een (school)leider

  • Burn-out en veerkracht: hoe kun je medewerkers helpen?
  • Jobcrafting als voorwaarde voor gelukkige medewerkers
  • Bevlogenheid creëren, zo doe je dat!
Module 4 - middag

Sergio van der Pluijm

Oplossingsgericht coachen

  • Waarom dit meer is dan een coachmethode
  • De I WONDER-basishouding
  • Hoe je kunt googelen in iemands brein
  • Het verschil tussen rode en groene vragen

Sergio van der Pluijm

Coachen 3.0

  • Waarom deze coachmethode zo snel werkt
  • Hoe je in 2 stappen eigenaarschap stimuleert
  • Oplossingsgericht Coachen in 10 minuten
  • De Oplossingsgerichte cirkeltechniek voor motivatie en zelfvertrouwen

Dag

3

donderdag 22 april 2021
Positief leiderschap in het onderwijs
Module 5 - ochtend

Laura Struijk & Josefien Kemper

Psychologische veiligheid

  • Positieve psychologie
  • Moedig leiderschap
  • Krachten en talenten
  • Psychologische veiligheid bouwen in uw (school)team
  • De kracht van authentiek leiderschap bij het creëren van veiligheid en vertrouwen

Laura Struijk en Josefien Kemper

Talent en positief leiderschap

  • Missie en visie
  • Cultuur en gedrag
  • Veiligheid en vertrouwen
  • De sleutel tot (nóg) meer betrokkenheid en eigenaarschap
Module 6 - middag

Ben Tiggelaar

Positief leiderschap in de praktijk

  • Welk dagelijks gedrag van leiders is het meest effectief?
  • Met welke inzichten willen we concreet aan de slag?
  • De learnings van deze leergang vertalen naar concreet gedrag: uw persoonlijke to-do-lijst

Ben Tiggelaar

Persoonlijk leiderschap voor (school)leiders

  • Een positieve impact hebben in je werk (en daarbuiten)
  • Wat onze groei tegenhoudt en wat (bewezen) wél werkt
  • Volhouden op de moeilijke momenten: hoe doe je dat?
  • Bewezen inzichten om jezelf en anderen tot bloei te brengen

Wat levert het u op?

Tips voor het (opnieuw) motiveren van medewerkers
Handvatten voor inspirerend leidinggeven
Inzicht in de relatie tussen brein en gedrag
Tips om van activatie naar ‘flow’ te komen
U leert uw team (nog) beter motiveren en enthousiasmeren
U ontwikkelt stap-voor-stap uw ‘positieve leiderschap’

Certificaat

Na afloop ontvangt u een certificaat van deelname. Dit certifcaat dient als bewijsstuk voor het schoolleidersregister

Accreditatie

Deze leergang is door het Schoolleidersregister PO geaccrediteerd op het thema ‘Persoonlijk leiderschap’

Tijdsbesteding leergang

(Schoolleidersregister PO)
Contacturen: circa 24 contacturen 3 lesdagen x 8 uur
Theorie uren: circa 14 uur literatuur Boek(en) en/of wetenschappelijk(e) artikel(en)
Praktijkuren: circa 32 uur Circa 29 uur online leermodule Elephant Road Circa 3 uur opdrachten verwant aan leergang

Sprekers

Ben Tiggelaar
Dr. Ben Tiggelaar is bestsellerauteur, internationaal spreker en gedragswetenschapper. Hij is een …
Dr. Ben Tiggelaar is bestsellerauteur, internationaal spreker en gedragswetenschapper. Hij is een van Nederlands meest gevraagde docenten op het gebied van leiderschap en verandering en geeft onder meer les aan de IE Business School in Madrid (top 3 in Europa). Hij is bekend van zijn columns voor NRC en zijn podcast voor BNR. Vanaf 2000 veroverde Ben met maar liefst acht boeken de nummer één-positie in de Nederlandse management-toptien. Ben studeert al 30 jaar op leiderschap en verandering.
Ingrid Tiggelaar
Ingrid Tiggelaar helpt onderwijsprofessionals om hun werkgeluk te ontwikkelen. Daarbij maakt ze …
Ingrid Tiggelaar helpt onderwijsprofessionals om hun werkgeluk te ontwikkelen. Daarbij maakt ze gebruik van onderzoek en interventies uit de positieve psychologie. Praktische kennis die je meteen kunt toepassen. Ingrid studeerde geschiedenis, reisde als journalist de wereld rond en belandde daarna op de Pabo. Ze werkt nu als docent aan de Marnix Academie en heeft tevens een eigen trainingspraktijk. Als course director zal Ingrid de theorie en de onderwijspraktijk met elkaar verbinden.
Jessica van Wingerden
Prof. dr. Jessica van Wingerden MBA MCC is course director van de Leergang Inspirerend …
Prof. dr. Jessica van Wingerden MBA MCC is course director van de Leergang Inspirerend Leiderschap in het Onderwijs en werkzaam als Directeur Research bij Schouten & Nelissen. Daarnaast is zij gast hoogleraar aan de KU Leuven en als onderzoeker verbonden aan de vakgroep Arbeids- en Organisatie Psychologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Josefien Kemper
Josefien Kemper is een creatieve professional. Zij staat bekend om …
Josefien Kemper is een creatieve professional. Zij staat bekend om het feit dat ze haarfijn weet aan te voelen wat er speelt in de onderstroom van een (school)team of individu. Als medeoprichter van Inspiratiebureau Struijk & Kemper helpt zij schoolteams en schoolleiders te zien wat hun potentieel is en waar dit potentieel mogelijk klem zit. Dit doet ze op een doortastende en empathische wijze. Josefien heeft Toegepaste Psychologie gestudeerd. Na haar opleiding heeft ze een korte tijd in de verslavingszorg gewerkt, maar uiteindelijk merkte ze dat haar hart toch echt het hardste klopt voor teams in het onderwijs.
Laura Struijk
Laura Pelger-Struijk is een gedreven vrouw met hart voor leiderschap …
Laura Pelger-Struijk is een gedreven vrouw met hart voor leiderschap in het onderwijs en een achtergrond in de psychologie. In 2015 heeft ze samen met Josefien Kemper Inspiratiebureau Struijk & Kemper opgericht. Hun missie is om schoolteams en schoolleiders te helpen met het bouwen aan een cultuur van veiligheid en vertrouwen. Alles wat zij doen is gebaseerd op de positieve psychologie: krachten en talenten zijn het uitgangspunt. Inmiddels heeft Inspiratiebureau Struijk & Kemper al tientallen schoolleiders mogen helpen met het creëren van psychologische veiligheid op scholen. Laura geeft tevens les op de schoolleidersopleiding en leidt samen met haar man een team waarmee ze bouwen aan een start-up kerk in het centrum van Rotterdam.
Luk Dewulf
Luk Dewulf studeerde pedagogische wetenschappen, met …
Luk Dewulf studeerde pedagogische wetenschappen, met specialisatie in onderwijskunde en leerstoornissen. Zijn boek ‘Ik kies voor mijn talent’ is al toe aan zijn 22ste druk. Luk is een veelgevraagd spreker in binnen- en buitenland, met name binnen de onderwijssector, en ligt mede aan de basis van een snelgroeiende beweging van ‘kinder-talenten-fluisteraars’. Hij verdiepte zich in de Verenigde Staten in waarderend onderzoek, de positieve psychologie en talentontwikkeling. Luk is auteur van diverse boeken over talent en burnout.
Ria van Dinteren
Ria van Dinteren is onderwijskundige en gespecialiseerd in toepassingen …
Ria van Dinteren is onderwijskundige en gespecialiseerd in toepassingen van neurowetenschap bij leren, leiderschap en talentontwikkeling. Ze heeft 6 boeken op haar naam over deze thema’s. In december 2017 ontving zij een oeuvre-award tijdens de European Summit van The Association for Talent Development (ATD) in Amsterdam vanwege haar bijdrage aan het vakgebied leren en ontwikkelen, nationaal en internationaal. Ria heeft een rijk onderwijsverleden: van leraar tot schooldirecteur. Momenteel leidt zij de nieuwe generatie schoolleiders op aan de NSO-CNA.
Sergio van der Pluijm
Sergio van der Pluijm is Algemeen Sociaal Wetenschapper en leerde …
Sergio van der Pluijm is Algemeen Sociaal Wetenschapper en leerde motiveren en empoweren in een bijzondere context: de reclassering en het gevangeniswezen. Daar werkte hij 15 jaar zowel met (ex-)gedetineerden als met professionals. In 2010 richtte hij Bureau Bewezen Effect op van waaruit hij breinvriendelijke trainingen verzorgt in coachmethoden waar wetenschappelijk bewijs voor is. Hij is auteur van de trilogie Coachen 3.0, waarvan deel 1 gaat over Motiverende gespreksvoering en deel 2 over Oplossingsgericht coachen. Hoewel hij ruim 2 meter lang is fungeert hij liever niet als ‘zendmast’. Verwacht dus een interactieve en energieke workshop waarbij u zelf ervaringsgericht aan de slag gaat!

Ervaringen

"Interessant om meer inzichten hoe het brein werkt en hoe ik dit kan vertalen naar de onderwijspraktijk."
Schoolleider over de leergang
"Het effect van deze stijl van leidinggeven heb ik gelijk in praktijk gebracht. Ik merk dat we nu al kleine stappen maken."
Bestuurder over de leergang
"Waardevol om te zien hoe mijn instelling effect heeft op de dagelijkse gang van zaken."
Bestuurder over de leergang
"Het enthousiasme van de sprekers sprak me enorm aan."
Schoolleider over de leergang