Positief leiderschap

Positief leiderschap in het onderwijs

Positief blijven in lastige situaties... Dat is niet naïef, dat is goed leiderschap
Inclusief toolkit positief leiderschap (Glashelder Leiderschap)
Positief leiderschap in het onderwijs

Topsprekers

uit de wetenschap, het bedrijfsleven, het onderwijs en de sportwereld

Gemiddelde klantwaardering

9,0

Thema accreditatie

‘Persoonlijk leiderschap’

Ziet u het voor u?

Een school waar iedereen tot bloei komt... waar alle collega’s het maximale uit zichzelf en de leerlingen halen... waar leerkrachten vrolijk en vol passie voor de klas staan... waar iedereen zich gewaardeerd voelt door u als leidinggevende.

Een prachtig plaatje natuurlijk. Maar hoe bereikt u dit?

Het creëren van een motiverend en positief klimaat op school is niet makkelijk. Te vaak gaat het over wat er allemaal ‘niet goed’ gaat. Veel leerkrachten voelen zich ondergewaardeerd. En ook al doet u uw best als leidinggevende, de negatieve dingen worden nu eenmaal beter onthouden dan de positieve. Zo werkt het menselijk brein.

Positief leiderschap helpt...

Positief leiderschap gaat over stelselmatig werken aan de betrokkenheid en bevlogenheid van medewerkers. Onder meer door de spotlights te richten op wat goed gaat, op wat bijzonder en inspirerend is. Door elkaars sterke punten te ontdekken en doelgericht in te zetten. Door effectief gedrag te herkennen en te versterken.

Een duurzaam positief klimaat ontwikkelen

Tijdens de leergang ‘Positief leiderschap in het onderwijs’ leert u wat nodig is om een blijvend positief klimaat op uw school te creëren. Zoals: effectief feedback geven; bouwen aan goede relaties; zorgen voor psychologische veiligheid. Onze topdocenten reiken u de praktische inzichten en concrete technieken aan die daarvoor nodig zijn.

Data

3 november 2020
10 november 2020
17 november 2020

Tijd

9.30 uur - 16.30 uur

Doelgroep

Bestuurders
Bovenschoolse directeuren
Directeuren/Schoolleiders
Stafmedewerkers van onderwijsorganisaties

Prijs

De kosten van deelname zijn € 2.950,- per persoon

Locatie: Landgoed de Horst

Dag

1

dinsdag 3 november 2020
Positief leiderschap in het onderwijs
Module 1 - ochtend

Ingrid Tiggelaar

De aftrap

  • Positief leiderschap in het onderwijs
  • De rode draad: hoe kan positief leiderschap uw onderwijsdoelstellingen versterken?

Ingrid Tiggelaar

Het fundament van positief leiderschap

  • Actuele problemen: burn-out, uitval, lage betrokkenheid
  • Kerninzichten vanuit de positieve psychologie
  • Een positieve werkomgeving bouwen binnen uw schoolorganisatie
  • Drie niveaus van welbevinden: plezierig, goed en zinvol werken en leven
Module 2 - middag

Ria van Dinteren

Positief breinleiderschap

  • De neurowetenschap achter positief leiderschap
  • Het belang van neurowetenschap in de onderwijspraktijk
  • Vijf lessen over het brein
  • Alle kinderen met plezier naar school

Jan van Setten

Hoe krijg ik ze zover?

  • Een positief schoolklimaat organiseren
  • Doorloop álle fases:
    • van onbewust naar bewust
    • van bewust naar begrip
    • van begrip naar geloof
    • van geloof naar commitment
  • Inspireren 3.0"voor optimale motivatie

Dag

2

dinsdag 10 november 2020
Positief leiderschap in het onderwijs
Module 3 - ochtend

Jessica van Wingerden

Bevlogenheid en werkplezier in leiderschap

  • Duurzame inzetbaarheid en werkplezier
  • Bevlogenheid als randvoorwaarde voor het succes van uw schoolorganisatie
  • Van passie en energie naar prestatie

Jessica van Wingerden

Het belang van werkgeluk voor een (school)leider

  • Burn-out en veerkracht: hoe kun je medewerkers helpen?
  • Jobcrafting als voorwaarde voor gelukkige medewerkers
  • Bevlogenheid creëren, zo doe je dat!
Module 4 - middag

Ben Kuiken

Een bevlogen schoolteam creëren

  • Wie goed doet, goed ontmoet
  • Een PRET-tige werkomgeving
  • Positiviteitsbevordering binnen uw eigen team
  • Nieuw organiseren: waarom en hoe?

Ben Kuiken

Positieve leiders in de (onderwijs)praktijk

  • De rol van de leider
  • Zeuren en klagen wordt overgeslagen
  • Positieve leiders zorgen voor werkplezier, creativiteit en motivatie
  • De beste (onderwijs)praktijk- voorbeelden

Dag

3

dinsdag 17 november 2020
Positief leiderschap in het onderwijs
Module 5 - ochtend

Ellen Emonds

De kracht van positiviteit in het onderwijs

  • Pedagogisch leiderschap
  • Op het goede moment het juiste doen
  • Pedagogische tact
  • Ervaringsgericht onderwijs zorgt voor positiviteit

Luk Dewulf

Talent en positief leiderschap

  • Kiezen voor talent
  • Bij jezelf, bij leraren én bij leerlingen
  • In gesprek vanuit talent
  • Talent in de klas
Module 6 - middag

Ben Tiggelaar

Positief leiderschap in de praktijk

  • Welk dagelijks gedrag van leiders is het meest effectief?
  • Met welke inzichten willen we concreet aan de slag?
  • De learnings van deze leergang vertalen naar concreet gedrag: uw persoonlijke to-do-lijst

Ben Tiggelaar

Persoonlijk leiderschap voor (school)leiders

  • Een positieve impact hebben in je werk (en daarbuiten)
  • Wat onze groei tegenhoudt en wat (bewezen) wél werkt
  • Volhouden op de moeilijke momenten: hoe doe je dat?
  • Bewezen inzichten om jezelf en anderen tot bloei te brengen

Wat levert het u op?

Tips voor het (opnieuw) motiveren van medewerkers
Handvatten voor inspirerend leidinggeven
Inzicht in de relatie tussen brein en gedrag
Tips om van activatie naar ‘flow’ te komen
U leert uw team (nog) beter motiveren en enthousiasmeren
U ontwikkelt stap-voor-stap uw ‘positieve leiderschap’

Certificaat

Na afloop ontvangt u een certificaat van deelname. Dit certifcaat dient als bewijsstuk voor het schoolleidersregister

Accreditatie

Deze leergang is door het Schoolleidersregister PO geaccrediteerd op het thema ‘Persoonlijk leiderschap’

Tijdsbesteding leergang

(Schoolleidersregister PO)
Contacturen: circa 24 contacturen 3 lesdagen x 8 uur
Theorie uren: circa 14 uur literatuur Boek(en) en/of wetenschappelijk(e) artikel(en)
Praktijkuren: circa 32 uur Circa 29 uur online leermodule Elephant Road Circa 3 uur opdrachten verwant aan leergang

Sprekers

Ben Kuiken
Ben Kuiken is organisatiefilosoof. Hij onderzoekt hoe we anders kunnen denken, kijken …
Ben Kuiken is organisatiefilosoof. Hij onderzoekt hoe we anders kunnen denken, kijken en praten over (school)organisatie(s) en de problemen die daar keer op keer de kop opsteken. Denk aan de toenemende werkdruk, communicatieproblemen tussen afdelingen/teams en het gevoel van verlies van controle. Want zoals Einstein al zei: ‘We kunnen de problemen die we hebben niet oplossen met dezelfde manier van denken als waarmee ze zijn ontstaan.’ Hoe denken we eigenlijk over de (school)organisatie en de problemen die daar ontstaan? En zou een andere manier van denken ons meer kunnen opleveren? Ben schreef onder meer ‘De laatste manager’, ‘De PRET-factor’ en ‘Eerste hulp bij nieuw organiseren’ en is oprichter en aanjager van het platform nieuworganiseren.nu. In november van dit jaar verschijnt zijn nieuwe boek ‘De Organisatiefilosoof’.
Ben Tiggelaar
Dr. Ben Tiggelaar is bestsellerauteur, internationaal spreker en gedragswetenschapper. Hij is een …
Dr. Ben Tiggelaar is bestsellerauteur, internationaal spreker en gedragswetenschapper. Hij is een van Nederlands meest gevraagde docenten op het gebied van leiderschap en verandering en geeft onder meer les aan de IE Business School in Madrid (top 3 in Europa). Hij is bekend van zijn columns voor NRC en zijn podcast voor BNR. Vanaf 2000 veroverde Ben met maar liefst acht boeken de nummer één-positie in de Nederlandse management-toptien. Ben studeert al 30 jaar op leiderschap en verandering.
Ellen Emonds
Ellen Emonds is onderwijsspecialist en richt zich hierbij specifiek op het ErvaringsGericht …
Ellen Emonds is onderwijsspecialist en richt zich hierbij specifiek op het ErvaringsGericht Onderwijs. Ellen was jarenlang leraar en heeft als overtuiging dat álle kinderen zich gezien en gekend moeten voelen in hun volledige potentieel. Ellen is docent Pedagogische Tact bij Stichting Nivoz en heeft samen met haar zus Suze de krachten gebundeld in hun gezamenlijke bedrijf Tweemonds (Emonds + Emonds = Tweemonds). Haar werk bestaat uit intensief samenwerken met leraren, teams, pedagogisch medewerkers, schoolleiders en ouders -op de vloer of vanaf een podium- en kenmerkt zich door een grote mate van vertrouwen in de ontwikkelkracht van ieder mens, praktisch meedenken, kaders aanbrengen vanuit gegronde legitimatie maar bovenal ook luchtigheid en humor. ‘Werken met jonge mensen vraagt om vertrouwen, moed en vooral goesting: goede zin!’
Ingrid Tiggelaar
Ingrid Tiggelaar helpt onderwijsprofessionals om hun werkgeluk te ontwikkelen. Daarbij maakt ze …
Ingrid Tiggelaar helpt onderwijsprofessionals om hun werkgeluk te ontwikkelen. Daarbij maakt ze gebruik van onderzoek en interventies uit de positieve psychologie. Praktische kennis die je meteen kunt toepassen. Ingrid studeerde geschiedenis, reisde als journalist de wereld rond en belandde daarna op de Pabo. Ze werkt nu als docent aan de Marnix Academie en heeft tevens een eigen trainingspraktijk. Als course director zal Ingrid de theorie en de onderwijspraktijk met elkaar verbinden.
Jan van Setten
Jan van Setten is een veelgevraagd spreker, (management)coach en entertainer op …
Jan van Setten is een veelgevraagd spreker, (management)coach en entertainer op de terreinen klantgerichtheid, (persoonlijk) leiderschap en organisatieverandering. Jan kan op ‘verwarrend eenvoudige wijze’ laten zien hoe u uw team stap-voor-stap kunt meenemen naar een hoger niveau van betrokkenheid. Jan heeft een grote impact als docent door zijn ‘aangenaam confronterende’ stijl, humor en energie. Tijdens een presentatie van Jan zit u op het puntje van uw stoel en na afloop bruist u van de energie.
Jessica van Wingerden
Prof. dr. Jessica van Wingerden MBA MCC is course director van de Leergang Inspirerend …
Prof. dr. Jessica van Wingerden MBA MCC is course director van de Leergang Inspirerend Leiderschap in het Onderwijs en werkzaam als Directeur Research bij Schouten & Nelissen. Daarnaast is zij gast hoogleraar aan de KU Leuven en als onderzoeker verbonden aan de vakgroep Arbeids- en Organisatie Psychologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Luk Dewulf
Luk Dewulf studeerde pedagogische wetenschappen, met …
Luk Dewulf studeerde pedagogische wetenschappen, met specialisatie in onderwijskunde en leerstoornissen. Zijn boek ‘Ik kies voor mijn talent’ is al toe aan zijn 22ste druk. Luk is een veelgevraagd spreker in binnen- en buitenland, met name binnen de onderwijssector, en ligt mede aan de basis van een snelgroeiende beweging van ‘kinder-talenten-fluisteraars’. Hij verdiepte zich in de Verenigde Staten in waarderend onderzoek, de positieve psychologie en talentontwikkeling. Luk is auteur van diverse boeken over talent en burnout.
Ria van Dinteren
Ria van Dinteren is onderwijskundige en gespecialiseerd in toepassingen …
Ria van Dinteren is onderwijskundige en gespecialiseerd in toepassingen van neurowetenschap bij leren, leiderschap en talentontwikkeling. Ze heeft 6 boeken op haar naam over deze thema’s. In december 2017 ontving zij een oeuvre-award tijdens de European Summit van The Association for Talent Development (ATD) in Amsterdam vanwege haar bijdrage aan het vakgebied leren en ontwikkelen, nationaal en internationaal. Ria heeft een rijk onderwijsverleden: van leraar tot schooldirecteur. Momenteel leidt zij de nieuwe generatie schoolleiders op aan de NSO-CNA.

Ervaringen

"Interessant om meer inzichten hoe het brein werkt en hoe ik dit kan vertalen naar de onderwijspraktijk."
Schoolleider over de leergang
"Het effect van deze stijl van leidinggeven heb ik gelijk in praktijk gebracht. Ik merk dat we nu al kleine stappen maken."
Bestuurder over de leergang
"Waardevol om te zien hoe mijn instelling effect heeft op de dagelijkse gang van zaken."
Bestuurder over de leergang
"Het enthousiasme van de sprekers sprak me enorm aan."
Schoolleider over de leergang