Positief Leiderschap
Positief blijven in complexe situaties; dat is goed leiderschap
Als leidinggevende stap-voor-stap je positieve leiderschap ontwikkelen en handvatten krijgen voor inspirerend leidinggeven. Om je team nog beter te kunnen motiveren en enthousiasmeren. Leer welk dagelijks gedrag van leiders het meest effectief is en krijg bewezen inzichten om jezelf en anderen tot bloei te brengen.

Dit ga je leren


Tijdens ‘Positief Leiderschap’ leer je hoe je een blijvend positief klimaat op school creëert. Hoe je effectief feedback geeft, aan goede relaties bouwt en zorgt voor psychologische veiligheid. De ontwikkeling van jouw persoonlijke leiderschap staat hierbij centraal.

En dit ...


Deze leergang gaat over planmatig werken aan de betrokkenheid en bevlogenheid van medewerkers. Dat doen we door de schijnwerpers te richten op wat er allemaal goed gaat. Door elkaars sterke punten te ontdekken en deze doelgericht in te zetten. Effectief gedrag herkennen en dit versterken. Dan haal je het maximale uit je team.

Wat haal je uit de leergang:
1
Kennis en inzicht over de theorie van Positief Leiderschap
2
Expertise over het inzetten van talenten, werkbevlogenheid en gedragsverandering
3
Handvatten om Positief Leiderschap te integreren in de eigen werkomgeving
Kun je niet op de geplande data? Klik op de onderstaande knop. Dan houden we je op de hoogte van nieuwe data voor deze leergang.

Doelgroep

Directeuren/schoolleiders
Bestuurders
Bovenschoolse directeuren
Stafmedewerkers van onderwijsorganisaties

Prijs

€ 2.745,-
Exclusief leergangarrangement à € 250,- (catering, parkeren, lesmateriaal en locatie), vrijgesteld van btw

Datum

Do 26 september 2024
Do 7 november 2024
Do 12 december 2024

Accreditatiepunten

60 PE-punten

Tijdsinvestering

24 uur in drie lesdagen (09.00 uur - 17.00 uur)
38 uur theorie (verplichte literatuur)
30 uur praktijk (eindopdracht)

*afronden eindopdracht verplicht voor herregistratie Schoolleidersregister PO

**Verwacht wordt dat deelnemers in staat zijn om (internationale) wetenschappelijke literatuur eigen te maken en te kunnen vertalen naar het werk.

De lesdagen vinden plaatst op de volgende locatie:

Dyade Visma Onderwijs Experience Center

Reykjavikstraat 1 - Utrecht

Docenten en sprekers

Dr. Ben Tiggelaar
Dr. Ben Tiggelaar is bestsellerauteur, internationaal spreker en gedragswetenschapper.
Hij is een van Nederlands meest gevraagde docenten op het gebied van leiderschap en verandering en geeft onder meer les aan de IE Business School in Madrid (top 3 in Europa). Hij is bekend van zijn columns voor NRC en zijn podcast voor BNR. Vanaf 2000 veroverde Ben met maar liefst acht boeken de nummer één-positie in de Nederlandse management-toptien. Ben studeert al 30 jaar op leiderschap en verandering.
Dr. Jessica van Wingerden
Dr. Jessica van Wingerden MBA MCC is werkzaam als lid raad van bestuur van ...
Dyade groep en is tevens lid van het Algemeen Bestuur van de Stichting Bestuur Openbaar Onderwijs Rotterdam (BOOR). Ook is Jessica gastdocent aan de master ‘Vitaliteit’ van de Marnix Academie. Zij heeft een achtergrond in sociologie, bedrijfskunde en veranderkunde. Daarnaast is zij aan de Erasmus Universiteit Rotterdam gepromoveerd in de arbeids- en organisatiepsychologie, op onderzoek naar bevlogenheid in het onderwijs. Jessica van Wingerden is auteur van diverse wetenschappelijke artikelen en boeken, waaronder het boek ‘Energiek voor de klas!’, ’Passie, Energie, Prestatie’, ‘De kracht van werken met bevlogenheid’ en het boek ‘PEP-talk’.
Luk Dewulf
Luk Dewulf studeerde pedagogische wetenschappen, met specialisatie in onderwijskunde ...
en leerstoornissen. Hij verdiepte zich in de Verenigde Staten in waarderend onderzoek, de positieve psychologie en talentontwikkeling. Luk is auteur van diverse boeken over talent en burn-out. Zijn boek ‘Ik kies voor mijn talent’ is al toe aan zijn 22ste druk. Luk is een veelgevraagd spreker in binnen- en buitenland, met name binnen de onderwijssector. Hij ligt mede aan de basis van een snelgroeiende beweging van ‘kinder-talenten-fluisteraars’.
Robert van der Velde (kerndocent)
Robert van der Velde heeft 20 jaar als leidinggevende (RDO) bij twee verschillende scholen gewerkt.
Robert van der Velde heeft 20 jaar als leidinggevende (RDO) bij twee verschillende scholen qua grootte en populatie gewerkt. Hij heeft meer dan genoeg ervaring opgedaan om de theorie te kunnen koppelen aan de praktijk. Robert heeft daarna gewerkt als sales manager, waar hij op een andere manier leiding moest gaan geven, het verschil tussen managen en leidinggeven, heeft in deze periode betekenis gekregen. Na deze ervaring is hij als onderwijskundige aan het werk geweest om Blended learning op de kaart te zetten binnen het HBO. Momenteel werkt Robert als leidinggevende en kerndocent binnen Dyade.
"Het effect van deze stijl van leidinggeven heb ik gelijk in de praktijk gebracht. Ik merk dat we nu al kleine stappen maken."
"Interessant om meer inzicht te krijgen in hoe het brein werkt en hoe ik dit kan vertalen naar de onderwijspraktijk."
Houd mij op de hoogte van Positief Leiderschap (in het onderwijs)
Positief Leiderschap september 2024