Door: Remco Claassen

De eerste fase heet De Connect. Vanaf de eerste seconde van jouw spreektijd is het belangrijk om de luisteraar(s) zo snel mogelijk op een hoog niveau van concentratie te krijgen. Het is doodzonde om zomaar je woorden een ruimte in te duwen als niemand er aandacht voor heeft. We praten met een reden, en zonder een geconcentreerd publiek heeft spreken geen zin. De connect-fase moet mensen letterlijk bij de strot grijpen en maken dat ze nergens anders meer aandacht voor hebben behalve voor jouw verhaal.

De tweede fase heet De Locking. Direct na de connect begint de locking-fase. Dit is letterlijk het gevecht met de aandachtscurve. Binnen vijf minuten zullen de meeste levende wezens op aarde hun concentratie verliezen en dan raak je als leraar de macht kwijt om te beïnvloeden. In een gesprek met een persoon of een meeting met een klein groepje zijn die paar minuten misschien net genoeg om je punt te maken. Maar vertaal je dit naar de les, dan is de locking-fase een continustrijd om focus en energie. Ikzelf verzorg trainingen waarin ik 12 uur aaneengesloten informatie zendt, waarbij mijn publiek continu geconnect en gelockt wordt.

Het kan dus wel. Maar is dat alleen weggelegd voor trainers zoals ik? Nee hoor, gebruikmakend van relatief eenvoudige technieken ben jij ook in staat jouw leerlingen de gehele lesdag (excl. lunchtijd) te locken. Sterker nog. Sommige cursisten die ik heb getraind beweren dat ze met meer energie eindigen dan waar ze de dag mee begonnen. Stoer? Als je dit wilt, kun jij dit ook.

De derde fase heet De Activating Moment. Dit is een bijzonder moment in jouw betoog. De laatste paar seconden van jouw spreektijd zijn bijzonder belangrijk. Je kunt er je verhaal mee breken of juist een extra zwengel geven. Blijf in herinnering houden dat Meesterlijk lesgeven gaat over spreken met een reden. We zijn bezig met beïnvloeden, je wilt dat mensen iets gaan doen, iets gaan laten of iets nooit meer vergeten.

De activating moment gaat je helpen om je verhaal een extra stukje OEMPF mee te geven. Je leert hoe je al je voorwerk acitveert, dus letterlijk aanzet bij de luisteraar. De ultieme doelstelling is dat je leerlingen zelfs nadat jij klaar bent met spreken nog vol aandacht en energie met je boodschap bezig blijven. Dan pas is je overwinning op de aandachtcurve compleet.

Wil je leren connecten, locken en activeren? Ik leer het je tijdens Leraren maken het verschil! “ Meesterlijk lesgeven op 27 november.