Impactvol Leiderschap
Ervaar en leer hoe je kunt leidinggeven met meer impact
Hoewel het ene leiderschapsgedrag effectiever is dan het andere, zijn er talloze factoren die van invloed zijn. Er is geen one size fits all benadering van leiderschap. Werknemers variëren onder andere qua behoefte aan leiderschap, persoonlijkheid, ervaringsniveau en belastbaarheid. Je kunt je leiderschap meer impact geven door hier bewust van te zijn en hier adaptief naar te handelen. Daarnaast wordt de context waarin je als team en leidinggevende actief bent vaak niet meegenomen in leiderschapstrainingen. Terwijl dit een grote impact heeft op het succes, in termen van prestaties en welzijn van werknemers.

Dit ga je leren


Bij ‘Impactvol Leiderschap’ leer je hoe je als leidinggevende oog kunt hebben voor de context van en individuele verschillen binnen je organisatie en bij werknemers. En hoe je hier op in kunt spelen. Dat draagt bij aan een beter resultaat en groter welzijn van het individu en vervolgens ook van het team en de organisatie. De ontwikkeling van jouw persoonlijke leiderschap staat centraal. Wat neem jij mee als leider? Ken jezelf, ken de ander en ken de context!

En dit ...


We leven niet in een sociaal vacuüm. Als leidinggevende breng je jezelf - de human factor - ook mee naar de werkvloer. Het is daarom van belang een multi-level benadering te kiezen. Deze moet recht doen aan de complexiteit van het werk en de dynamiek van de omgeving; het inzicht dat werknemers onderdeel uitmaken van een team en dat deze teams genest zijn in de organisatie. Verkrijg als leidinggevende inzicht in ‘strengths-based leadership’. Hoe kun jij dit inzetten, als je let op de behoefte van je team en de context waarin je je bevindt? Natuurlijk komen ook de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van leiderschap aan bod!

Wat haal je uit de leergang:
1
Bewustzijn van hoe individuele verschillen en organisatorische context effectief leiderschap beïnvloeden, met nadruk op aanpassingsvermogen en het bevorderen van welzijn en prestaties.
2
Versterking van persoonlijk leiderschap door zelfreflectie en begrip van teambehoeften en omgevingsdynamiek.
3
Belang en kennis van een multi-level benadering van leiderschap, waarbij rekening wordt gehouden met de complexiteit van het werk en de dynamiek van de organisatorische omgeving, inclusief inzicht in 'strengths-based leadership' en de toepassing ervan.
4
Verkennen van de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van leiderschap en hun relevantie voor effectief leiderschap in moderne organisaties.
Kun je niet op de geplande data? Klik op de onderstaande knop. Dan houden we je op de hoogte van nieuwe data voor deze leergang.

Doelgroep

Directeuren/schoolleiders
Bestuurders
Bovenschoolse directeuren
Stafmedewerkers van onderwijsorganisaties

Prijs

€ 2.745,-
Exclusief leergangarrangement à € 250,- (catering, parkeren, lesmateriaal en locatie), vrijgesteld van btw

Datum

woe 25 september 2024
do 21 november 2024
woe 11 december 2024

Tijdsinvestering

21 uur in drie lesdagen (09.30 uur - 16.30 uur)
26 uur theorie (verplichte literatuur)
30 uur praktijk (eindopdracht)

*afronden eindopdracht verplicht voor herregistratie Schoolleidersregister PO

**Verwacht wordt dat deelnemers in staat zijn om (internationale) wetenschappelijke literatuur eigen te maken en te kunnen vertalen naar het werk.

De lesdagen vinden plaatst op de volgende locatie:

Dyade Visma Onderwijs Experience Center (Utrecht)

Docenten en sprekers

Dr. Daantje Derks
Dr. Daantje Derks is universitair hoofddocent Arbeid & Organisatie (A&O) Psychologie aan het Instituut voor Psychologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Dr. Daantje Derks is universitair hoofddocent Arbeid & Organisatie (A&O) Psychologie aan het Instituut voor Psychologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Naast haar inhoudelijke werk als onderzoeker en docent, is ze leidinggevende van het A&O team. Haar huidige onderzoeksthema’s richten zich op de psychologische effecten van digitale media en werk. Eén voorbeeld is de invloed van intensief smartphone-gebruik op de werkprestatie en het welzijn van werknemers. In het (universitaire) onderwijs geeft ze vakken over leiderschap en coaching en de impact van digitale media op werk en werk-gerelateerd welzijn. Daarnaast is ze al ruim 10 jaar actief in het werkveld van de A&O psychologie door middel van het verzorgen van lezingen, workshops, masterclasses en adviesopdrachten.
Dr. Jan Luca Pletzer
Dr. Jan Luca Pletzer is universitair docent in Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Dr. Jan Luca Pletzer is universitair docent in Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij heeft een Double-PhD van de Vrije Universiteit Amsterdam en van de Jacobs University Bremen in Duitsland. Op de Erasmus Universiteit doet hij onderzoek over leiderschap en de rol van persoonlijkheid op de werkvloer en geeft onderwijs over thema’s als motivatie, emoties, en werkgedrag. In zijn visie op leiderschap heeft hij oog voor de individuele verschillen van volgers en erkent hij het belang van de interactie tussen leider en volger voor effectief leiderschap. Zijn onderzoek is gepubliceerd in verschillende internationale tijdschriften, zoals het Journal of Vocational Behavior of het European Journal of Personality.
Michael Kortekaas
Michael Kortekaas heeft een pedagogische achtergrond en ervaring binnen het onderwijs (Sportacademie/docent lichamelijke opvoeding).
Michael Kortekaas heeft een pedagogische achtergrond en ervaring binnen het onderwijs (Sportacademie/docent lichamelijke opvoeding). Na zijn opleiding aan het CIOS en de Sportacademie heeft Michael 12,5 jaar gewerkt voor de Politie(academie) en Defensie. Naast de fysieke gesteldheid van militairen en politiemensen, trainde hij deze doelgroepen vooral op gevechtsvaardigheden, procedures en mentale (veer)kracht. In 2010 heeft hij ontslag genomen en is zich gaan richten op de (persoonlijke) ontwikkeling van mensen en teams. In de afgelopen 25 jaar heeft hij mensen en teams mogen trainen op het gebied van leiderschap. Daarbij heeft hij veel ervaring opgedaan met de verschillen per cultuur en context. Michael verbindt zijn kennis en ervaring aan verschillende inzichten op het gebied van managementculturen, leiderschapsstijlen en zelfreflectie.
Prof. dr. Marianne van Woerkom
Prof. dr. Marianne van Woerkom is hoogleraar Positieve Organisatie Psychologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam …
Prof. dr. Marianne van Woerkom is hoogleraar Positieve Organisatie Psychologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en tevens verbonden aan het Departement Human Resource Studies van de Tilburg University. Zij promoveerde op een proefschrift over kritisch reflectief werkgedrag aan Universiteit Twente en heeft uitgebreide ervaring in onderzoek en onderwijs. Zij doet onderzoek naar de toepassing van de positieve psychologie binnen organisaties en is geïnteresseerd in de vraag hoe organisaties en leidinggevenden werknemers kunnen ondersteunen bij het ontdekken, gebruiken en ontwikkelen van hun talenten en sterke punten op de werkplek. Prof. Dr. Marianne van Woerkom publiceert regelmatig wetenschappelijke artikelen en presenteert haar onderzoek op conferenties over de hele wereld.
Houd mij op de hoogte van Impactvol Leiderschap
Impactvol Leiderschap september 2024