Tijdens de leergang Integrale Kwaliteitszorg verdiep je je in de definities, ontwikkelingen en methodes op het gebied van kwaliteitszorg in het onderwijs. Je krijgt handvatten om kansen en belemmeringen ten aanzien van integrale kwaliteitszorg in je eigen leiderschapspraktijk te herkennen en aan te pakken.
Je leert hoe je als leider zowel sturing als invulling kunt geven aan kwaliteitszorg door een heldere visie te ontwikkelen. Je ontdekt hoe je een cultuur kunt creëren waarmee je richting geeft aan duurzame kwaliteitsverbetering. Hierbij kun je rekening houden met de verschillende elementen van kwaliteitszorg zoals de harde, cijfermatige kant en de zachte, sociale kant.
Leer hoe je als leidinggevende sociale veiligheid kunt vormgeven en een klimaat kunt creëren waarin iedereen elkaar inspireert. De kennis en inzichten die je opdoet tijdens deze leergang ga je daarnaast actief inzetten in jouw eigen praktijk. Zo ga je naar huis met concrete handvatten om de kracht van diversiteit te benutten.
Kerndocent Martha de Roos neemt je in drie lesdagen mee in de theorie en praktijk van integrale kwaliteitszorg, zoals diverse systematieken die je kunt inzetten in jouw organisatie. Elke lesdag is er een inhoudelijke verdieping van een deskundige docent waarmee een integrale benadering van kwaliteitszorg kunt doorvertalen naar jouw eigen organisatie.
Onder leiding van Myrte Legemaate ga je dieper in op de principes van kwaliteitscultuur in het onderwijs. Hoogleraar Marjan Vermeulen laat je ontdekken hoe docentprofessionalisering en organisatieleren van invloed is op de onderwijskwaliteit. Samen met Willem van der Lugt onderzoek je hoe kwaliteitszorg op integrale en systemische wijze aangepakt kan worden en hoe je vanuit jouw rol hier sturing aan kunt geven.
De lesdagen vinden plaatst op de volgende locatie: